7. Isten szövetsége az emberrel
2008.06.16. 16:36
1. A racionális teremtmények felelősek azért, hogy Istennek, mint Teremtőjüknek engedelmeskedjenek. De Isten és az ő teremtményei között oly nagy a távolság, hogy Isten önkéntes leereszkedésre van szükség (amelyet a szövetség formájában fejez ki), hogy a teremtmények az Istenben való örömöt áldásként vagy jutalomként tapasztalhassák meg.
2. Az első szövetség, amelyet Isten az emberrel kötött, egy cselekedeti szövetség volt. Ez által Ádámnak és őbenne az ő utódainak a tökéletes engedelmesség feltétele mellett Isten az életet ígérte.
3. Az ember bukása által képtelenné tette magát, hogy a szövetség által életet nyerjen, ezért úgy volt kedves az Úrnak, hogy egy második szövetséget kössön, amelyet általában kegyelmi szövetségnek neveznek. Isten ebben szabadon ajánl életet és üdvösséget Jézus Krisztus által a bűnösöknek, őbelé vetett hitet követelve, hogy üdvözülhessenek; és a Szent Lelket ígéri az örök életre rendelteknek, hogy hajlandóvá és képesekké tegye őket a hitre.
4. Ez a kegyelmi szövetség általában valakinek akarata vagy testamentumaként mutattatik be a Szentírásban, Jézus Krisztusnak, mint végrendelkezőnek a halálára és a mindeneket magába foglaló örökkévaló üdvösségre utalva.
5. A törvény ideje alatt e szövetséget másként alkalmazták, mint később az evangélium ideje alatt. A törvény alatt ígéreteket, próféciákat, áldozatokat, körülmetélkedést, páskabárányt és más jelképeket alkalmaztak a zsidóknak adott rendeletek szerint, amelyek mind az eljövendő Krisztus árnyékai voltak. Ezek abban az időben a Lélek munkája által elegendőek és hatékonyak voltak, hogy a választottaknak a megígért Messiásba vetett hitet megtanítsák és megszilárdítsák, aki által ők bűneik teljes bocsánatát és az örökkévaló üdvösséget nyerték. A szövetség ezen időszakát nevezik Ótestamentumnak.
6. Az evangélium alatt Krisztus (a valóság) kijelentetett; a szövetség alkalmazásának eszközei pedig az Ige prédikálása, a keresztség és az Úrvacsora sákramentumának kiszolgáltatása. Bár kevesebb ilyen eszköz van, és ezek egyszerűebbek, kevésbé látványosak, általuk a szövetség mégis teljesebben, világosabban és hatékonyabban tárul minden nemzet (zsidók és görögök) elé. Ezt nevezzük Újszövetségnek. Nincs két, lényegét tekintve különböző kegyelmi szövetség, hanem csak egy, amely különböző korszakokban alkalmaztatott.
|