Örömhír Portál

HETI IMÁDSÁG

2010. augusztus
Imádkozzunk azokért, aki úgy érzik, hogy Istentől véglegesen távol kerültek. Imádságunkat kövesse a látogatás tette is.

 



 
A főoldalra


BELÉPÉS


Belépés, kilépés, regisztráció

 


HÍRLEVÉL A FRISSÍTÉSEKRŐL

Fel- és leiratkozás



  

Bibliai alapfogalmak

Bibliaóra haladóknak 


• A Biblia könyveinek rövidítései

• Biblia.hu

• Hogyan lett könyvvé az ÚJszövetség?

Megtanulásra való Igék

• Olvasd el a Bibliát egy év alatt (Számítógépes program)

• Biolka program


• HITVALLÁSOK •

Heidelbergi Káté 

II. Helvét Hitvallás 

Westminsteri Káté
(A hit alapigazságai)
 

További hitvallások...


Biblai Igék slide show

 




 
 


 

Jubileumi Kommentár (református)

Bibliamagyarázat
(Chuck Smith)

Keresztyén Bibliai Lexikon

Bibliai nevek és fogalmak

Görög újszövetségi szószedet  

Görög abc
 

 



 

• ÍRÁSOK •

Az ókori Izrael története 

Egyháztörténet 

Történeti és régészeti cikkek

 

• AJÁNLOTT OLDALAK •

 Marczali Henrik: Nagy Képes Világtörténet

Ókori Lexikon

Pallasz Nagylexikon

 

• RÉGÉSZET •

Bibliai régészet blog

Régészeti Magazin

Agyagtábla, papirusz 
(az ókori Egyiptomról)

Ókorblog



Lelki harcaink

Ébredés

Globalizáció, új világrend, végidők

Próféciák

 


Tudományos jellegű írások

Teológiai jellegű cikkek 

Kálvin János élete és teológiája




Levél a szerkesztőnek

Vendégkönyv

Bemutatkozás

Bannerek

Mini bannerek


 

 

 





számláló



 free counters


eXTReMe Tracker

 

Egyháztörténet
Egyháztörténet : 9. Az erkölcsi élet

9. Az erkölcsi élet

  2008.08.22. 22:02


 

l. A fejlődés iránya; kettős erkölcsiség

Az ókor nagy városaiban mély erkölcsi romlottság uralkodott. Ennek közepette tündöklő jelenség volt az őskeresztyének tiszta és szigorú erkölcsi élete. Ez természetes következménye volt a Lélek uralmának, valamint a környező pogányvilágtól elzárkózottságuknak és annak, hogy az Úr visszajövetelét a legközelebbi jövőben várták. Idő múltával elhalványodott ez a szent várakozás, a keresztyének száma ellenben annál inkább megszaporodott. A nagy tömegekből álló gyülekezeteket már nem lehetett könnyen elzárni a világtól s megóvni a bűn fertőzésétől. Az egyháznak tehát már a II. század második felében választania kellett: vagy megmarad régi szigorúsága mellett és lemond terjeszkedéséről, vagy pedig tovább hódít és alábbszállítja erkölcsi mértékeit. Az egyház az utóbbit választotta, mert nem akart egy kis felekezetté összezsugorodni, hanem világegyházzá akart lenni. Ez a törekvés érthető, mert az egyház arra érezte magát hivatva, hogy a Krisztus uralmát az egész világra  kiterjessze. De ezt a célt emberi erőre és hatalomra, nem pedig a Krisztus lelkére támaszkodva akarta elérni. Ezért volt szüksége a tömegekre.

Sok jó keresztyénnek annyira fájt ez a megalkuvás, hogy — semmint belenyugodjanak — inkább szakadásba vitték az egyházat. Ők a Lélek és a szentség régi uralmát szerették volna visszaállítani. Ezek a szakadások (gör. schismák)14 ismételt nagy belső válságokat okoztak, de az egyházat nem bírták eltéríteni fejlődésének már egyszer fölvett irányából. Ez az irány az ókatholicizmusban végtére is kettős erkölcsiségre vezetett. Az átlagos keresztyének nagy tömegétől az egyház beérte egy nagyon mérsékelt krisztuskövetéssel: megengedte nekik, hogy a világban éljenek s avval kiegyezzenek. A szigorú, teljes keresztyénséget pedig csak kevesektől kívánta meg: azoktól akik erre önmaguk szánták rá magukat és szakítottak a világgal.

 

2. Aszkézis és szerzetesség

Az átlagon felülemelkedő keresztyénségre természetesen kínálkozó út az aszkézis volt. Ez annak a kornak oly általános jelensége, hogy hatása alól a keresztyénség sem vonhatta ki magát. Különben is az aszkézis alapgondolata az, hogy a test fölött a léleknek kell uralkodnia; ez pedig sehol olyan hatalmasan nem érvényesül, mint a keresztyénségben. Érthető tehát, hogy az egyházban az aszkézis már nagyon korán megjelent. Csak az volt a baj, hogy mindjárt eleinte pogányos formában jelentkezett: természetes életszükségletekről és jogosult életörömökről való Istenkísértő lemondásban (böjt, nőtlenség), sokszor bőszült önsanyargatásban. Ez egészen más volt, mint az a nemes és szabad önfegyelem, amelyet az Evangélium kíván. Az egyház ugyan óvta híveit az aszkézis túlzásaitól, azonban magát az aszkézist már a második században a komoly keresztyénség tartozékának tekintette. De ilyen értelemben komoly, következetes keresztyén nem lehetett mindenki. Aki mégis az mert és az tudott lenni, annak ezt a keresztyén közfelfogás már 200 körül különös érdeméül rótta föl s azt vélte, bogy Isten is annak számítja. A kiválóbb aszkétákat, később a szerzeteseket az átlagos keresztyén ember már korán babonás csodálattal vette körül, különleges isteni erők birtokosának tartotta, emléküket tisztelte s képzeletével a szentek alakjait szőtte meg belőlük.

A IV. század folyamán fejlődik ki az aszkézisből annak szervezett és társas alakja: a szerzetesség. Közvetlen előzménye a remeteélet volt. Egyes elszánt aszkéták, hogy a világgal annál teljesebben szakítsanak, kivonultak a vad egyiptomi sivatagba15, vagy egyéb embernemlakta helyekre s ott elképesztő nélkülözések és önkínzások között folytatták testük „megöldöklését”. A remeteség atyja a kopt származású, egyiptomi Antal volt (300 körül). Ezeket a magános remetéket azonban a teljes testi és lelki elvadulás fenyegette. Pachomius (320 körül), szintén egyiptomi aszkéta belátta, hogy céljukat, az Istennek tetsző életet, sokkal jobban elérik, ha társasággá állanak össze. Ő alkotta az első aszkéta- telepet a Nílus partján. Ez lett az őse a későbbi klastromoknak.l6 Már maga Pachomius mind férfi, mind női aszkéta-társaságokat szervezett. Ezekből lettek a régi magyar szóval ú. n. szerzetek. Keleten rohamosan terjedt el a szerzetesség. Az egyház legkiválóbb vezetői is felkarolták: így különösen Basilius, a nagy aszkéta caesareai püspök (mh. 379), aki a szerzetességnek a keleti keresztyénségben máig uralkodó rendtartást szabott. Nyugaton eleinte lassabban foglalt teret a szerzetesi élet, de később itt lett igazi nagyhatalommá abban a formában, amelyet a bölcs itáliai aszkéta, Nursiai Benedek 529-ben adott neki. Ő az első rendezett nyugati szerzetestárság: az ú. n. benedekrend alapítója.

A szerzetesség alapgondolata merőben ellenkezik az evangéliumi keresztyénséggel. De Istennek volt hatalma még a tévedésből is jót kihozni. Az Ő akarata volt, hogy a tisztább, nemesebb keresztyén élet a következő századok óriási viharaiban meghúzódhatott a klastromfalak között.

 

3. Az átlagos keresztyén erkölcsiség

A szerzetesség világmegvetésére és önmegtagadására a keresztyének nagy többsége nem volt képes. Az ilyeneknek valahogyan egyeztetniök kellett az Evangélium és a világ követelményeit, ha sem amazzal, sem emezzel nem akartak végleg szakítani. Ez az egyeztetés már a IV. században egy átlagos erkölcsi felfogást eredményezett. Ezt aztán szentesítette az egyház is. Kezdetben a világi foglalkozások közül az egyház mindazokat tiltotta, amelyek valami kapcsolatban voltak a pogány vallással; pl. a színészetet, a műipart, az áldozati állatokkal való kereskedést. A szigorú keresztyén gondolkodás ezenkívül az első három században még a katonáskodást és a közhivatalviselést sem tartotta megengedhetőnek. Tényleg azonban már Konstantin kora előtt nagyszámú keresztyén katona és állami tisztviselő volt s akadtak közöttük magasrangúak is, pl. helytartók. A többi foglalkozás tilalmát is csak a papokra nézve lehetett teljes szigorral érvényesíteni. A világi szórakozások dolgában sem tudták állandóan fönntartani az eredeti szigorú megítélést. Az egyház hivatalosan mindenféle zajos szórakozást, táncot, játékot „világinak” és elvetendőnek ítélt; a színházat meg a cirkuszt pedig egyenesen a gonosz szellemek tanyájának bélyegezte. De valójában már Konstantin előtt sem minden keresztyén tartotta kötelezőnek ezt a felfogást. Attólfogva pedig, hogy a birodalom hivatalosan keresztyén lett, a nagy tömegek életén még kevésbé látszott meg a keresztyénség hatása. Maguk a keresztyén császárok is hiába hoztak törvényeket a borzalmas gladiátori mutatványok ellen; a „keresztyén” nép éppen olyan mohón követelte és élvezte azokat, mint azelőtt a pogány társadalom.

Sokkal több eréllyel tudta érvényesíteni az egyház a maga Isten törvényén alapuló elveit az öngyilkossággal, a nemi bűnökkel és a gyermekek kitevésének általános és jogosnak tekintett szokásával szemben. Az ókori társadalomnak e súlyos erkölcsi sebei a keresztyén lélek hatása alatt kezdtek először gyógyulni. De viszont a vagyon, a fényűzés és a műveltség kérdésében megint csak kiegyezett a keresztyén erkölcsi felfogás a környező világgal. Egyre fogyott azoknak a szigorú keresztyéneknek a száma, akik ezekben a dolgokban is csak az ördög csábítását látták. Teljes vagyontalanságra csak az aszkéták és szerzetesek szánták el magukat. Velük szemben folyton több lett a jómódú keresztyén. Az ilyenek aztán a mérsékelt fényűzéstől sem riadtak vissza s előmozdítói lettek a művészeteknek. A tudományos és irodalmi műveltségre is már a II. század óta egyre több a példa a keresztyének között. Mindez nem lett volna baj, ha vagyonnal, művészettel, műveltséggel az evangéliumi keresztyén szabadság szerint éltek volna. De a tömegkeresztyénség éppen erre nem volt képes.

 

4. A bűnbánati rend

Az átlagos erkölcsi színvonal fenntartására a bűnbánati rend volt az egyháznak leghatalmasabb eszköze. Ezt az őskeresztyénség még nem ismerte. Ott csak a keresztség előtt lehetett szó bűnbánatról. Aki megkereszteltetése után esett súlyos, ú. n. „halálos” (azaz a tíz parancsolat valamelyikét nyilvánvalóan megsértő) bűnbe, azt, mint megfertőzött tagot, örökre kizárták az egyházból. Ez volt a sorsuk legelsősorban a hittagadóknak, mint a legrettentőbb, „halálos bűn” elkövetőinek. De idővel, az erkölcsi szigor általános lazulása folytán ebből is engedtek. Hiába tiltakozott a régi tisztasághoz ragaszkodók pártja: a tömeg kikövetelte az „elesettek” s később más halálos bűnben leledzők számára is az ú. n. „második bűnbánat” lehetőségét. Az ilyen bűnbánókról úgy gondolkoztak, hogy Isten nekik a bűneikért járó örök büntetést, a kárhozatot elengedte ugyan, de nem az idői büntetéseket is, melyekkel Isten a bűnöst szintén sújtja. Hogy tehát az idői büntetésektől is szabaduljanak, a püspök irányításával egy körülményes vezeklésen (latinul: poenitentia, azaz megbánás) kellett keresztülmenniök. Csak ezután fogadtattak vissza az Úr testének közösségébe. Ez a vezeklés eleinte testileg-lelkileg fájdalmas és — mert a nyilvánosság előtt folyt — különösen megalázó volt. Később ennek a szigorúsága is alábbhagyott.

 

5. A szeretetmunkásság

A keresztyénség erkölcsi ereje még a nagy megalkuvások ellenére is csodásan fénylik az ókorban. Ezt a keresztyén szeretet munkái bizonyítják. A pogány ókor a tiszta szeretetből fakadó társadalmi segítőmunkát még nem ismerte. A keresztyének ellenben már legősibb gyülekezeteikben gyakorolták özvegyek, árvák, szegények, betegek, foglyok, aggok gondozását. A tehetősebb gyülekezetek a szegényebbek, elsősorban a jeruzsálemi számára rendszeresen adakoztak (V. ö.: Róm. l5:26-28, II. Korinth. 9:5-l5). Állandó volt köztük a szegény utazók támogatása s a legszívesebb vendégbarátság. Tevékeny szeretetüket különösen nagy köznyomorúságok, pl. ragályok idején, még a pogányokra is kiterjesztették.  Ezeket sokszor csodálkozásra, nem egyszer megtérésre indították korlátokat nem ismerő önfeláldozásukkal. A későbbi  államegyház nagy birtokadományokhoz jutott s így még hatalmasabban tudott közreműködni a hanyatló ókor rettenetes gazdasági nyomorának enyhítésére. Nagyszerű egyházi jótékonysági intézmények emelkedtek előbb Keleten, majd Nyugaton is: idegenek, szegények, árvák, özvegyek, aggok, gyógyítható és gyógyíthatatlan betegek, lelencek stb. egyaránt menedéket találtak bennük. Az alexandriai egyház az 500-ik év körül 7500 szegényről gondoskodott. A konstantinápolyi Sophia-templom mellett, legnagyobb részben a szegénygondozásra, 100 diakonus és 40 diakonissza volt alkalmazva. Basilius püspök Caesarea kapui előtt egész kis várost alapított kórházakból és menhelyekből; ő maga különösen nagy önfeláldozással ápolta a bélpoklosokat. Rómában Fabiola, ez az előkelő keresztyén nő, alapította a IV. század végén az első kórházat, ahol ő maga ápolta a legundorítóbb bajokban szenvedőket is. A szeretetmunkára az indítást az egyház jobbjainak eleinte kizárólag a lelkükben lángragyúlt krisztusi élet adta. Később azonban egyre nagyobb szerepük lett benne az alantasabb lelki rúgóknak. Főképp a zsidó gondolkozás hatása gyökereztette meg a tömegekben, sőt még a kiválóbb lelkekben is azt a gondolatot, hogy az alamizsnálkodó jutalomra tarthat számot Istentől. Már Cyprianus szerint „alamizsnák és jócselekedetek oltják ki a bűn lángját”.l7

14 Szkizmának olvasandó!
15 Innen a név is: eremites, gör. sivataglakó. Másik szokott elnevezésük: anachoreta, gör. elhúzódó.
16 Claustrum lat.: zár, korlát, „zárda”. Ebből ered a magyar klastrom (kolostor) szó.
17 Az e §-ban tárgyalt jelenségeket nagyszerű költői képben mutatja be Herczeg Ferenc A Nap Fia c. regénye.

 

 

Forrás: Révész Imre: Egyháztörténelem, Bp. 1936.

 
FÓRUM

Belépés az oldalhoz tartozó

ÖRÖMHÍR FÓRUMBA

A hozzászóláshoz regisztráció szükséges



Örömhír - Isten keres Téged

Jótanácsok kezdő hívőknek

Bibliaóra kezdőknek
 

JÉZUS ÉLETE

című film

 
• KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK •

Válogatás a www.christiananswers.net oldalról

Jézus Krisztus, Megváltás

A Bibliáról

Túlvilág, örökkévalóság

A teremtésről 

Hétköznapi gondjaink 

A házasságról

A pénzről 

Szórakozás

Gyerekek, fiatalok kérdezték




Kérdések és válaszok, a Pardi család honlapján

Gyakran feltett kérdések

 


KIEMELT MENÜPONTOK


MEGTÉRŐK IMÁJA
 

IMAKÉRÉSEK


HA HITBELI KÉRDÉSED VAN ...




Történetek, bizonyság- tételek, misszionáriusok

Keresztyén élet 

Hétköznapjaink

Rövid, találó írások  

 


BIBLIAOLVASÁS

BIBLIAOLVASÓ VEZÉRFONALAK, ÁHITATOSKÖNYVEK



 

Hallgatható  igehirdetések:

• Zimányi József
• Cseri Kálmán
• Pasaréti Református Gyülekezet
• Tiszavasvári Református Gyülekezet
• ifj. Zimányi József
• Nagyvarsányi Református Gyülekezet
• Fasori Református Gyülekezet
• Református Presbiteriánus Egyház

Hallgatható igehirdetések,
témakörök szerint:

• Tízparancsolat
• Heidelbergi Káté

Olvasható igehirdetések:

• Gyüjtemény - Nézz Jézusra oldal
• Gyüjtemény - Zimányi.hu  oldal

• David Wilkerson tanításai
• Válogatás

 



Videó és hangfelvételek



BIBLIAI IGÉK KÉPES ALBUM

 


  • Tetszik az oldal?
  • Hiszel Istenben?
  • Szoktál imádkozni?
  • Melyik felekezethez tartozol?
  • Az Ó- vagy Újszövetség áll közelebb hozzád?
  • Milyen típusú keresztyén irodalmat kedvelsz a legjobban?

Tovább a szavazásokhoz. ...


Szeretném egy református hittestvérem, D. Lenke verseit a figyelmetekbe ajánlani. Hosszú évek óta küzd betegségekkel, rokkantnyugdíjas, mégis az Úr kegyelméből sokak életébe hoz örömöt verseivel. Egy folyamatosan bővülő válogatást szeretnék belőlük közreadni. Kívánom, hogy mindenkinek épülésére, lelki gazdagodására szolgáljon. Olvassátok szeretettel! 




Az utolsó mentés időpontja: 2010. október 11.



Honlapajánló 

Könyvajánló

Könyvtár

Programajánló

Honlapépítéshez segítség



 

TÁRSOLDAL

• Gyermekhittan


KIEMELT AJÁNLOTT OLDAL

• Helyreállítás
 


AJÁNLOTT OLDALAK:

 
PARÓKIA PORTÁL


 


REFORMÁTUS FIATALOK SZÖVETSÉGE

 


REFORMÁTUS PRESBITERIÁNUS EGYHÁZ



ÉBREDÉS PORTÁL


 


ALFA-OMEGA FÓRUM


 


Rengeteg hasznos olvasnivaló, letölthető anyag, keresztyén film található ezen a honlapon.
MINAJI REFORMÁTUS GYÜLEKEZET


 


APOLÓGIA-HITVÉDELEM
 


 
Egy blog, ahol sokféle egyházi, teológiai jellegű hír, érdekesség kap helyet.
STUDIOSUS THEOLOGIAE
 
 

 
KERESZTÉNY FILMEK

 



Egy Messiáshívő zsidó (keresztyén) ember szerkeszti az oldalt. Azért ajánlom, mert fontos lehet tájékozódni a zsidó néppel és Izraellel kapcsolatos friss hírekről, egy keresztyénnek. Ezen az oldalon, úgy látom, viszonylag elfogulatlanul vannak válogatva a hírek.
IZRAELI HÍRLEVÉL

 


Prófétai beszédek, hírek, látomások, elemzések gyűjteménye, levelezőlistája. Feliratkozási lehetőség.
ÚJTÖMLŐ HÍRLEVELEK

 


 


Létrehozva:
2007. szeptember 10.
Szerkeszti: Hevesi Krisztina
Téma: keresztyénség, evangélium
Cél: építő olvasmányok, közösség
Felekezeti irányultság: kálvinista, református
Az oldalra lehet regisztrálni: igen
Felbontás:
1024 * 768
Ajánlott böngésző: Firefox

 


VISSZA A FŐOLDALRA


AZ OLDAL BANNERE

Elvihető eredeti méretben
(234*60) is, innen.

Köszönöm!


Adatok a látogatásokról
Indulás: 2007-09-10
 

A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77