A Szentíráshoz való viszonyunk
2008.08.24. 11:27
„Ha az Ige nem kelt bennünk mély hódolatot és félelmet, akkor nem is tudunk igazán örvendeni benne.” – írta Spurgeon, a híres prédikátor.
Sok megkülönböztető jel van hívő és hitetlen között. De vannak jelei a komoly és a komolytalan hívő életnek is. Meg lehet tudni, hogy ki az, akinek komoly kapcsolata van az Úrral, és ki az, aki csak úgy vegetál lelkileg.
Aki szoros kapcsolatba akar kerülni Istennel, annak nem reménytelen a törekvése. Isten nem hagyott minket homályban. Nem csak sejthetjük, hogy kicsoda Isten, de biztos ismeretünk lehet róla. Az Ige nagy nyereség, és aki komolyan akarja Istent követni, annak elengedhetetlenül szükséges a naponkénti igetanul-mányozás. Itt nem egyszerű olvasásról van szó! Olvasni más is tud. A hitetlen is előveszi néha a Bibliát, és olvasgat belőle, mintha egy regényből olvasna. A hívő viszont tudja, hogy minden szónak súlya van. Az Úrral járó keresztyének ismertető jele a komoly igetanulmányozás.
A megtérés hozza a legnagyobb változást egy ember életében. A Szentírással való táplálkozás hozhatja a legnagyobb változást a már keresztyén ember életében.
Kiváltságos helyzetben vagyunk, mert a Királyok Királya szól hozzánk, és mi is szólhatunk hozzá.
Kálvin szerint a 119. Zsoltár majdnem teljesen arról beszél, hogy milyen tiszta és csodálatos az Úr beszéde.
I. Hogyan viszonyulj a Szentíráshoz? Mit tégy?
1. Gondolkodj róla! „Mely igen szeretem a te törvényedet, egész napestig arról gondolkodom.” (97.v.)
A zsoltáros n em azt mondja, hogy szereti az ígéreteket, vagy az áldásokat, hanem azt mondja, hogy szereti a törvényt. Nem úgy látja a törvényt, mint ami akadályozná szabadságában. Akinek Isten törvénye akadály, az még nem ismeri Istent, az még nem látta meg, hogy Isten minden korlátozással védelmet nyújt az embernek.
De mit jelent a Szentírás szeretete? Miben kell, hogy ez megnyilvánuljon? Ezt is elmondja a zsoltáros. Napestig róla gondolkodik. Te szoktál-e napközben a reggel elolvasott Igéről gondolkodni? Persze a legelső kérdés az, hogy olvasod-e naponta Isten Igéjét?
Szükséges, hogy elmélkedjünk, meditáljunk az Igén. De ez nem olyan, mint a keleti vallások meditációi. Azoknak a fő célja, hogy az ember minél jobban üresítse ki az elméjét. Azonban a keresztyén elmélkedés során Istennel és az Igazsággal töltjük meg az elménket.
Az elmélkedés tehát a Szentírásban kijelentett igazságokon és lelki válságokon való mély gondolkodás, melynek célja az Ige megértése, és alkalmazása.
Az elmélkedés meszszebbre megy az Igével való táplálkozás egyéb eszközeinél, a hallásnál, olvasásánál, és tanulásnál. A puritán Thomas Watson írja: „Azért távozunk oly hidegen az Ige olvasásától, mert nem melegszünk fel az elmélkedés tüzénél.”
2. Vidd magaddal! „mindenkor velem vannak azok” ( 98.v.)
Az ember sok mindent visz magával. A baj az, hogy legtöbbször a bűnöket hurcolja keresztül az életen. Nem Isten Igéje van gondolataiban, hanem mindenféle bűnök. Ha fiatal vagy, különösen igaz ez rád. Ha pedig öreg vagy, akkor pláne.
Tehát itt az a kérdés, hogy te mit viszel magaddal? A bűneidet hurcolod magaddal, mindig másra haragszol, vagy neheztelsz?
Az Igét kell magaddal vinned. Ezért ajánlott az Ige tanulása. A mai keresztyé-nek nem nagyon szoktak memorizálni igerészeket. Tudunk egy-két Igét pl. Jn 3,16, és még néhányat, és annyi. Pedig nagyobb erővel tudunk ellenállni a kísértésnek, ha eszünkbe jut egy-egy konkrét igevers.
„Az Ige tanulása gondoskodás az elmélkedés üzemanyagáról.” Amikor elmélkedsz, akkor van, ami eszedbe jusson.
3. Tedd gondolataiddá! „a te bizonyságaid az én gondolataim” (99.v.)
A Szentírás az egész gondolatrendszert meg kell, hogy ragadja. Tehát teljes változásra van szükség. A megszentelődés alatt a gondolatainknak biblikussá kell válniuk. Egyre könnyebben és természetesebben kell úgy döntenünk, hogy az megegyezzen Isten akaratával.
„Többféle okból is olvasnunk kell a Bibliát. Sokan tényeket keresnek benne, és jól teszik; de a Szentírás olvasásának helyet kell kapnia áhítatainkon is. A naponkénti bibliaolvasásnak további hatása is van: megváltoztatja a gondolkodásmódunkat” – írja a XX. század nagy keresztyén gondolkodója Francis A. Schaeffer.
A Szentírás a mérce, nekünk pedig hozzá kell igazítanunk a gondolatainkat. De amíg a bűn kívánatos, és nem iszonyatos, addig még nincsenek a gondolataink átformálódva. Amikor Pál apostol feddi a korintusi gyülekezetet, akkor arról is beszél, hogy az igehirdetés az a fegyver, amely által a gondolatot is foglyul lehet ejteni, hogy ezáltal engedelmeskedjünk Krisztusnak. (2Kor 10,1-5)
4. Vigyázz az Igére! „vigyázok a te határozataidra” (100.v.)
Ha az ember fontosnak tart valamit, akkor arra vigyáz. Miként a szeme fényére. Vagy mint a házastársak egymásra. Nem mindegy, hogy mi történik a másikkal.
A Szentíráshoz senki sem viszonyulhat közömbösen, aki olvassa. Mert nem csak olvassuk, hanem állást is foglalunk vagy mellette, vagy ellene. Tehát engedelmeskednünk kell annak, amit Isten benne parancsol. Ez a zsoltár különösen sokat beszél erről. (59, 140, 145, 146 vk.)
Az elmélkedésnek cselekvés a gyü-mölcse. A helyes elmélkedés alkalmazáshoz kell vezessen. Alkalmazás nélkül az elmélkedés olyan, mint amikor megrágod az ételt, de nem nyeled le.
Vannak esetek, amikor nem értjük az Igét, mégsem ez jelenti a legsúlyosabb problémát. A Szentírás legnagyobb része elég világos. A probléma inkább az alkalmazással van. Az engedelmességgel.
„Az igének pedig megtartói legyetek és ne csak hallgatói megcsalván magatokat...” (Jak 1,22-25)
„Ha tudjátok ezeket, boldogok lesztek, ha cselekszitek ezeket.” (Jn 13,17)
Mit tesz tehát a zsoltáros? A Szentírásról gondolkodik, magával viszi, saját gondolataivá teszi, és vigyáz rá. Ezek mind pozitív kijelentések. De tesz néhány negatív kijelentést is. Arról is beszél, hogy mit nem tesz.
II. Hogyan viszonyulj a Szentíráshoz? Mit ne tégy?
1. Ne legyenek gonosz cselekedeteid! „Minden gonosz ösvénytől visszatartoztattam lábaimat, hogy megtartsam a te beszédedet.” (101.v.)
Kedves olvasó, szükséges tudatosítanunk a bűn jelenlétét az életünkben. Nem áltathatjuk magunkat, hogy én naponként olvasom a Bibliát, és minden rendben van. Nem mondhatod, hogy én jobb vagyok, mint más, mert, ha szívedbe nézel, meglátod azt, hogy bűnös vagy. Aki nem őrzi meg magát a bűn cselekvésétől, az hiába olvassa a Bibliát, mert egyszer csak rá kell jönnie, arra, hogy az nem szól hozzá. A bűn akadállyá válik a Biblia megértésében. Miért van ez? Azért mert – bár akkor is olvassuk az Igét, de – Isten nem szól.
Aki hosszabb ideig bűnben él, az kénytelen szelektíven olvasni az Igét. Csak azokat a részeket, amelyek nem ébresztgetik a lelkiismeretét. Amelyek nem az ő, hanem a szomszéd bűneiről beszélnek.
2. Ne távozz el attól, ami megítél az Ige! „Nem távoztam el a te ítéleteidtől, mert te oktattál engem.” (102.v. )
Tehát nem élhetsz bűnben, de ha mégis bűnt követsz el, akkor nem szabad eltávoznod az ítélettől. Ismerős Dávid bűnbánata, amikor Nátán próféta megfedte. De mégis milyen csodálatos az, ahogy Dávid viszonyult a feddéshez. Mert hát bebörtönözhette volna, vagy akár meg is ölethette volna a prófétát, de nem azt tette, hanem azonnal bűnbánatra indult. Nem távozott el Isten ítéletétől.
A büszkeségünk arra indít, hogy nekünk senki se szóljon bele az életünkbe. És amikor Isten bele szól az Ige által, vagy – ez is elég gyakori – más ember által, akkor mi sem természetesebb a mi bűnös természetünknek, minthogy büszkén elhárítjuk az ítéletet. Hát erről beszél a zsoltáros, hogy ezt ne tedd. Az ítélet ellenére maradnunk kell, mert Isten ez által oktat. Ha távol tartom magam az ítélettől, akkor az oktatást hagytam ott, miként egy neveletlen gyerek, aki nem akar többet tanulni, és egész életében azt fogja bánni, hogyan volt olyan önfejű.
3. Ne szeresd a hamisságot! „A te határozataidból leszek értelmes, gyűlölöm azért a hamisságnak minden ösvényét.” (104.v.)
A megszentelődés nagy kérdése, hogy gyűlölöd-e eléggé a bűnt? Minden ember, aki a földre született, bűnben született. Nincs ember, (Krisztuson kívül) aki azt mondhatná, hogy nem bűnben születtem. Így tehát természetünkké lett a bűn. Ezért nehéz nekünk levetkőzni a bűnt. S ez mégsem elég! Nem elég levetkőzni. Gyűlölni kell! És ez nehéz. A keresztyén ember éli az életét, igyekszik jót cselekedni, és egyszer csak azt veszi észre magán, hogy olyan kívánatos számára a bűn. Tudja, hogy bűn, de nem gyűlöli. Sőt még olyan csalogató, olyan szívet melengető. Tudod, hogy mit mond az Igénk? Gyűlöld meg a bűnt! Ne dédelgesd, kígyót melengetve a kebledben, hanem utáld meg!
III. A Szentírás tanulmányozásának áldásai
1. Bölcsebb leszel ellenségeidnél „Az én ellenségeimnél bölcsebbé teszel engem a te parancsolataiddal.” (98.v.)
Aki tanulmányozza az Igét, annak lesz emberismerete. Bárkivel is áll szemben, sok mindent tud az illető személyről:
- Teljes romlottság (Tudja, hogy a másik ember is teljesen romlott, és hajlandó minden rosszra.)
- Istenképűség. (Tudja azt is, hogy a másik ember is Isten képére teremtetett.)
Bármilyen ellenséggel is állj szemben, lelki területen csak lelki fegyverzettel tudsz harcolni. Amikor az ellenség Jézust megkísértette a pusztában, akkor Ő a lélek kardjával hárította el a támadást. (Mt 4,1-11) Jézus kívülről tudta az Igét, és kellő helyen, kellő időben mondta.
2. Értelmesebb leszel tanítóidnál „Minden tanítómnál értelmesebb lettem.” (99.v.)
A középiskolai filozófia tanárom – egy öreg sztoikus – sokat tud, de én mégis bölcsebb vagyok nála. Bár nem tudok annyit, mint ő, de a lényegeset tudom. Sajnos ő épp a lényegeset nem tudja. Nem ismeri Krisztust, és így nem tudja az üdvösség útját.
Elismerhetjük a világi bölcs, okos embereknek a tudását, de csak addig a pontig, amíg nem lelki dolgokról bölcselkednek. Lelki területen nincs szavuk számunkra. Az Ige több bölcsességre tanít, mint a világ összes más könyvei együtt. Sőt nem csak bölcsé és értelmessé, de előrelátóvá is tesz.
3. Előrelátóbb leszel az öregeknél „Előrelátóbb vagyok, mint az öreg emberek...” (100.v.)
Miért előrelátó egy öregember? Azért, mert már van élettapasztalata. Csakhogy könnyű a keresztyéneknek az öregeknél előrelátóbbnak lenni, mert tapasztalatot nyerhetünk mások, Isten szentjeinek életéből. Sőt, tudhatjuk a különbséget a jó és a rossz között. Sok idős ember éppen a rosszra büszke. Bár van tapasztalata, de nem tud különbséget tenni a jó és a rossz között. Okosabbnak tartja magát másoknál.
Nem veszi figyelembe, hogy amit tud, az Istentől van. (Mid van, amit nem úgy kaptál. Ha pedig úgy kaptad, akkor mit kérkedsz, mintha nem kaptad volna?) Egy humoros értelmező szótár szerint: „buta az, aki még nem tudja azt, amit én már öt perce tudok”. Ha naponta olvasod az Igét, akkor Isten elvégzi, hogy előrelátó legyél.
A Szentírás tanulmányozásának elhanyagolása szörnyű következményekkel jár. Mindezek az áldások átokká válnak, mindezek a pozitívumok negatívumokká lesznek. Amennyiben te nem táplálkozol naponta a Szentírással, akkor a Zsid 5,11-14 rólad beszél. Nincs nyugalmi állapot. Vagy növekszel, vagy visszaesel a növekedésben. Olyan, mint az otthon használatos szaladó gép. Ha megállsz, akkor visszafelé haladsz. Ha meg akarunk változni, ha jobban akarunk hasonlítani Jézus Krisztushoz, akkor több önfegyelmet kell gyakorolnunk, és többet kell az Igével foglalkoznunk.
Hogyan viszonyulsz az Igéhez? Milyen neked Isten beszéde? Kemény beszéd az (Jn 6,60), vagy pedig édes, mint a méz (Ez 3,3)? Élvezetes, és örömödre válik, szívednek vigasságára? Ha csak kényszerből olvasod az Igét, akkor nem fogsz épülni belőle. Adjon az Úr őszinte vágyat és kitartást a Biblia olvasásában, az arról való elmélkedésben és alkalmazásában.
Tamás Sándor
Forrás: www.reformatus.org (Keskeny út 2005/4. szám)
|