2. Az igazság fogalma
2008.09.30. 12:09
2. AZ IGAZSÁG FOGALMA
a) {Cödákáh} – igazság, de e fogalom relatív, szövegtől függő. {Cadik} – igaz.
A szó alapjelentése homályos. Egy szövetségből adódó viszony megtartására vonatkozik, a szövetségben álló fél hozzáállására.
- Később a szó jelentése megváltozik. Sokszor egy-egy bibliai szövegben nehéz lefordítani, mert az összefüggésből adódik a jelentés. Általában igazságnak fordítják, de sokszor egészen mást jelent. Ezért tehát relatív fogalom.
Más Isten és az ember igazsága. A kettő nem cserélhető fel egymással:
-
Istené: teljesíti ígéretét és akaratát, végrehajtja terveit.
-
Izraelé: engedelmeskedhet és segítségül hívhatja szövetséges társát.
Az ember részéről tehát az engedelmesség és a hívő várakozás az igazság. Isten a követeléseit számon tartja, ígéreteit teljesíti.
A fogság után a fogalom jelentése igencsak megváltozott.
- Isten igazságának nem végcélja az Izraellel kötött szövetség, csak része. Deuteroézsaiás az Ebed-Jahve énekekben így jeleníti meg: „A pogányok világosságává teszlek, hogy eljusson szabadításom a föld határáig.” (Ézs 49, 6) Tehát Isten egyetemes akaratát jutattja diadalra. Izraelt előbb szétszórja, majd újra összegyűjti. Istennek ez az önmaga iránti következetessége az Ő igazsága. Akkor is véghezviszi, ha egy nép vagy az ember engedetlen, mert Ő ne lehet nem-igaz. Még az istentelent is megigazítja.
- A későbbi korban inkább jócselekedet értelemben használták a fogalmat. Isten igazságát nemcsak az egyén, hanem a közösség is sértheti, sőt, a kettőt nem lehet különválasztani. (Pl. Ákán bűnéért a közösség is számol!) Az egyik kihat a másikra.
Három terület, ahol Izrael sértette Isten igazságát:
-
baálizmus
-
ritualizmus
-
nacionalista teológia.
b) Előfordulása az Ószövetségben
-
A fogság előtt a királlyal kapcsolatosan kerül elő a fogalom. Az ő feladata, hogy népét vezesse. (2 Sám 23, 3)
-
Szolga-úr viszonya: a szolga engedelmeskedjék urának.
-
Emberi közösségbeli viszály: aki miatt felbomlik a közösség, elveszti igaz voltát. (Bír 5, 15)
-
Zsoltárokban sokféle használatban fordul elő:
-
királyért való könyörgésben (72.)
-
a {cödákáh} megvalósul a teofániák (istenmegjelenések) által, pl. Ünnepek alkalmával
-
egyéni énekekben az emberi életút Isten szerinti alakítását jelenti {derek}.
-
A Példabeszédek és a Bölcsességirodalom olyan igazságról beszél, melyet az ember maga teremt. Ez azonban Istentől adatik. Ettől függ, hogy az ember az adott helyzetben jól/rosszul dönt.
-
A fogság előtti próféták keveset beszélnek az igazságról.
Ámós: az igazságot a nép eltapossa, a törvényből mérget csinál. Ezzel szemben ajánlja a próféta az igazság és a törvény figyelembevételét. Nem a formális istentisztelet a lényeg, hanem a tartalom, melyet érvényre kell juttatni.
-
A fogság prófétai bizonyságtétele: az eltűnt igazság gondolata, mely nehezen áll vissza. Isten azonban igaz a nép nem-igaz volta ellenére is. A parancsok mutatják meg, mit kell az embernek tennie, ettől függ igaz volta. Megkezdődik az írásbeliség, elindul az írásmagyarázat.
-
Az ószövetségi kor végén pedig eszkatológikus töltést kap, az eljövendő igazság jelenik meg. Nincs már remény, csak az eljövendőben.
|