Örömhír Portál

HETI IMÁDSÁG

2010. augusztus
Imádkozzunk azokért, aki úgy érzik, hogy Istentől véglegesen távol kerültek. Imádságunkat kövesse a látogatás tette is.

 



 
A főoldalra


BELÉPÉS


Belépés, kilépés, regisztráció

 


HÍRLEVÉL A FRISSÍTÉSEKRŐL

Fel- és leiratkozás



  

Bibliai alapfogalmak

Bibliaóra haladóknak 


• A Biblia könyveinek rövidítései

• Biblia.hu

• Hogyan lett könyvvé az ÚJszövetség?

Megtanulásra való Igék

• Olvasd el a Bibliát egy év alatt (Számítógépes program)

• Biolka program


• HITVALLÁSOK •

Heidelbergi Káté 

II. Helvét Hitvallás 

Westminsteri Káté
(A hit alapigazságai)
 

További hitvallások...


Biblai Igék slide show

 




 
 


 

Jubileumi Kommentár (református)

Bibliamagyarázat
(Chuck Smith)

Keresztyén Bibliai Lexikon

Bibliai nevek és fogalmak

Görög újszövetségi szószedet  

Görög abc
 

 



 

• ÍRÁSOK •

Az ókori Izrael története 

Egyháztörténet 

Történeti és régészeti cikkek

 

• AJÁNLOTT OLDALAK •

 Marczali Henrik: Nagy Képes Világtörténet

Ókori Lexikon

Pallasz Nagylexikon

 

• RÉGÉSZET •

Bibliai régészet blog

Régészeti Magazin

Agyagtábla, papirusz 
(az ókori Egyiptomról)

Ókorblog



Lelki harcaink

Ébredés

Globalizáció, új világrend, végidők

Próféciák

 


Tudományos jellegű írások

Teológiai jellegű cikkek 

Kálvin János élete és teológiája




Levél a szerkesztőnek

Vendégkönyv

Bemutatkozás

Bannerek

Mini bannerek


 

 

 





számláló



 free counters


eXTReMe Tracker

 

Az ókori Izrael története
Az ókori Izrael története : ÚSZ - 12. Jézus és az apostolok korának zsidó vallásossága

ÚSZ - 12. Jézus és az apostolok korának zsidó vallásossága

  2008.10.17. 15:58


1. Istentisztelet, templom és zsinagóga.
A jeruzsálemi templomban sohasem folytak az istentiszteletek olyan nagy pompával, liturgiai pontossággal és bőkezű áldozatokkal, mint a templom és város elpusztulása előtti évtizedekben, tehát Jézus és az apostolok korában is. Magától értetődő volt, hogy áldozatot bemutatni csak a jeruzsálemi templomban lehet. Volt is áldozat bőségesen s a nagy ünnepekre zarándokok sokasága jött a szent városba az egész országból, az egész római birodalomból, sőt a birodalmon kívüli diaspórából is (Mezopotámia). Büszke örömmel tekintettek a Nagy Herodes által pazarló pompával újjáépített templomra, de nem éreztek hálát a gyűlölt idumeus, tehát nem Dávid házából való trónbitorló iránt. Tizenkét éves korában a templomban történt bemutatásától fogva (Lk 2:41kk.) Jézus számára is Atyjának háza és az ő messiási tevékenységének egyik fő színhelye volt a templom. A templom megtisztítása (Jn 2:14kk.; Mt 21:12kk.) csak a külső udvaron, a pogányok udvarán történhetett, mert csak ott voltak árusítóhelyek, asztalok s egyéb alkalmi üzleti kellékek. Jézus télen (Jn 10:23) a Salamon csarnokában tanított. Itt gyűltek össze később a jeruzsálemi keresztyén gyülekezet hívei (ApCsel 3:11; 5:12). Ez az oszlopcsarnok valószínűleg az előudvar keleti oldalán volt. A belső falon belül három udvar volt. Az asszonyok (zsidó nők) udvara volt a legalsó. Ebben volt 13 persely, amelyekbe az istentiszteletekre szánt adományokat tették (Mk 12:41kk.) Jézus itt is tanított (Jn 8:2kk.). Amikor a tanítványok Jézus figyelmét külön ráirányították a pompás és hatalmas templom-épületekre, az Úr megjövendölte annak közeli pusztulását (Mt 24:1–2). A jeruzsálemi keresztyének jártak a templomba (ApCsel 2:42; 3:1.11).
Az Újszövetség gyakran említi a zsinagógákat. Nem tudjuk ennek az intézménynek eredetét. A babiloni fogság utáni időben nagyon gyorsan létrejöttek szinte mindenütt, ahol zsidók laktak. Jézus korában Palesztina minden kis falujában volt zsinagóga. A városokban egynél több, Jeruzsálemben sok zsinagóga működött. Alexandriában a város minden kerületének volt zsinagógája, de volt még egy központi, pompás épületben fényűzően épített főzsinagógája is. Kettős célja volt ezen intézménynek. A fogság alatt és után Izráel hite egyre inkább törvényvallássá lett. Így mindenkinek alkalmat kellett biztosítani arra, hogy a tórát és annak értelmezéseit megértse és tanulja; az áldozati istentisztelet egyetlen helye a jeruzsálemi templom volt. A közösségi vallásgyakorlás (imádkozás, éneklés stb.) számára is a zsinagóga adott helyet. De a zsinagóga feladata lett az is, hogy Izráel fiait a lelki központ, a jeruzsálemi templom megsemmisülése után öntudatos szellemi egységben tartsa.
A zsinagógai istentisztelet központjába nem áldozat, hanem az igehirdetés került. A vallásnak ez a formája tulajdonképpen templom nélkül is életképesnek bizonyult. Miből állt a zsinagógai istentisztelet? Megtartására a szombat volt alkalmas. A törvény a szombatra csak munkaszünetet írt elő. E negatívum helyett a szombat a zsinagógai istentisztelet formájában értékes pozitív
tartalmat kapott. Voltak emellett a zsinagógában újholdi, ünnepi s többféle hétköznapi istentiszteletek is. Az istentiszteletek liturgiája nagyon egyszerű volt. 1. Az előimádkozó könyörgésével kezdődött. A gyülekezet ezt Jeruzsálem felé fordított arccal hallgatta s együtt, hangosan mondott rá áment. Valószínűleg elég hamar kialakult ennek az imának kötött szövege. Az ún. sema 3 tóra idézetet foglalt imakeretbe. (Deut 6:4–9; 11:13–21 és Num 15:37–41), melyek közül az első Isten uraságát, második Isten törvényét ismerte el és vallotta meg, míg a harmadik megemlékezett Izráel történetének központi eseményéről az egyiptomi szabadulásról. A tulajdonképpeni főima a semáne eszre volt, melynek 18 kérésében az imádkozó áldást kért Dávid házára és Jeruzsálemre. 2. Az istentisztelet második szakaszát a szentírás felolvasása alkotta. Ennek első felét a tóra olvasás foglalta le (tóra alatt az Ószövetség Mózes I–V. könyvei értendők), mely célból a tórát már korán perikópákra osztották s alkalmanként egy-egy perikópát olvastak fel belőle. Három vagy egy éves ciklus alatt az egész tórát végig olvasták. Így nemcsak az Istennel való szövetség tudata, hanem a szövetség megtartására vonatkozó útmutatások is belevésődtek a gyülekezetbe. A törvényolvasást a prófétai iratokból válogatott ún. haftarák felolvasása követte, melyeknek általában eschatologikus tartalmuk volt s így a törvény megtartásával vagy meg nem tartásával járó ígéretes, ill. ítéletes jövendőt tárták a hallgató elé. 3. A harmadik szakaszt a törvénymagyarázat, a tanítás – a prédikáció őse – alkotta. Tulajdonképpen afféle megbeszélés volt ez a gyülekezet életét szabályozó tórának, melyben minden 30 évet betöltött férfi gyülekezeti tag szót kaphatott. Így hallunk arról, hogy Jézus is és később Pál is tanított a zsinagógákban és tanításukkal kapcsolatban ellenvélemények is hangzottak el.
Imádság, igeolvasás és igemagyarázat alkotta tehát a zsinagógai istentisztelet vázát. Természetesen alkalmanként és a történeti fejlődés során más elemek is helyet kaptak. Ez a váz azonban nemcsak a szétszórtságban élő zsidóság nemzeti és vallásos öntudatát munkálta, hanem az evangélium befogadására is előkészítette a gyülekezeteket. Minthogy zsinagógák nemcsak a zsidóság központjában, Jeruzsálemben voltak nagy számmal – a hagyomány szerint 480 –, hanem az akkori oikumené egész területén megtalálhatók. Úgy hálózták be a római birodalmat, mint a testet az erek s ez tette lehetővé, hogy az első pünkösd után az evangélium híre a birodalom minen zugába a legrövidebb időn belül eljutott s az apostolok már befogadásra váró vagy eleve elzárkózó gyülekezeteket találtak pünkösd utáni útjaik során.
2. A vallásos élet vezetői.
A főpapok kifejezés kb. hatvanszor szerepel az Újszövetségben. Természetesen ezzel a szentíró nem állítja azt, hogy ugyanabban az időben több tényleges főpap lett volna, viszont a főpapi cím megillette mindazt, aki már egyszer élete során betöltötte ezt a tisztet, sőt így nevezték azoknak a familiáknak a főembereit is, amelyekből főpap származott.
A főpapi tiszt kezdettől fogva a legfontosabb és legmagasabb méltósága volt a zsidóság vallásának. A babyloni fogság után, a királyság megszűnésével nemcsak a vallásos élet irányítása, hanem a politikai hatalom is teljesen a főpapok kezébe került. Ennek nemcsak az volt az oka, hogy a vallásos és politikai élet a zsidóságban szorosan összefort, hanem az is, hogy a fogságtól kezdve Palesztina földje a mindenkori világbirodalmak részévé vált. A perzsa, görög és római hódítók csak a legfőbb hatalmat tartották fenn maguknak és a kivetett adók pontos beérkezése érdekelte őket. Akaratuk békés érvényesítésére viszont szükségük volt a zsidóságon belül egy olyan állandó intézményre, melynek a nép felé megvolt a tekintélye s ezt a főpapság intézményében találták meg. Jézus korára már az a fonák helyzet állt elő, hogy a vallásos élet vezetése és irányítása kicsúszott a főpapok kezéből az írástudók javára, ők maguk pedig a
mindenkori politikai hatalom függvényeivé váltak. Herodes, miután megölette Aristobulost, egymás után neveztette ki a főpapokat és ezt a római helytartók is így cselekedték, úgyhogy Aristobulos halálától Jeruzsálem pusztulásáig mintegy 100 esztendő alatt 26 főpap váltotta egymást, holott az ősi időben a főpapi megbízás életfogytiglan szólt. Természetesen a zsidóságon belül a legfőbb hatalom mindvégig az ő kezükben maradt, s ezért az árnyékhatalomért a főpapok komoly áldozatokra voltak képesek nemcsak a tisztség megszerzésekor, hanem megtartása érdekében is.
Az Újszövetségben szerepet játszó főpapok közül elsőnek kell emlékeznünk az idősebb Annás-ra, aki Kr. u. 6–15-ig viselte a főpapi tisztet, viszont családi kapcsolatai révén élete végéig nagy hatalmat gyakorolt. Nemcsak hogy viszonylag hosszú ideig tartani tudta a főpapi tisztet, hanem elérte, hogy mind az öt fia főpap lett, sőt lányának férjét, Kajafást is főpapi tisztre juttatta. Ez a Kajafás volt Jézus főbírája, akit Vitellius, Szíria legátusa váltott le Pilátus helytartóval együtt. Annás utolsó fia II. Annás volt az, aki Jakabot megölette 61–62-ben. Pál apostol perében szerepel Anániás főpap, aki Kr. u. 47–59-ig viselte ezt a méltóságot. Mind Anániás, mind II. Annás életének gyilkosság vetett véget.
Jeruzsálem pusztulásával és a templom leégésével megszűnt a főpapság intézménye is s ettől kezdve a vallásos élet és a nemzeti lét irányítása teljesen az írástudók kezébe került.
Írástudók kifejezéssel a tóra hivatalos magyarázóit jelöli az Újszövetség. Eredetük a babyloni fogságra nyúlik vissza. A fogság mint említettük összetörte a vallásos és nemzeti élet addig megszokott kereteit. Sokan tisztán látták, hogy ez a nemzeti és vallási katasztrófa a tóra elhanyagolásának és megszegésének egyenes következménye volt. Nem maradt más hátra, mint visszakapcsolódni a tórához. A fogságból azzal a szent elhatározással tért vissza a zsidóság, hogy új életét teljesen a tóra előírásainak megfelelően rendezi be, hogy ezzel elkerüljön egy újabb katasztrófát. Így kapott a fogságban és a fogság után a tóra elsőrangú szerepet a zsidóság életében. Természetesen ebben a korban nélkülözhetetlenné váltak olyan emberek, akik járatosak voltak a tóra ismeretében és életüket annak tanulmányozására és tanítására szentelték. Kezdetben a papok voltak ezek, viszont a papok idejének nagyrészét a liturgikus teendők kötötték le s így csakhamar a nem papi rétegekből kerültek ki azok, akik a tóra ismeretében élen jártak. Az írástudó kifejezés tehát nem azt jelenti, hogy az írás-olvasás ismerete egy kis csoport kiváltsága volt, hanem azt, hogy ezek a férfiak a szentírás ismeretében voltak kimagaslóak.
Az írástudók a legkülönbözőbb társadalmi osztályokból kerültek ki. Mint minden zsidó gyermek, kora ifjúságukban megismerkedtek már a szent szövegekkel, viszont tanulmányaikat nem szakították meg egy általános szintet elérve, hanem egy-egy kiváló mester lábánál – mint Pál Gamáliel lábainál (ApCsel 22:3–5) – elsajátították azt a nemzedékek során felhalmozódott ismeretmennyiséget, mely lassan több lett mint maga a tóra szövege. Mire a szükséges ismereteket megszerezte, általában 30–40 esztendős lett az írástudó. Ekkor nyerte le a rabbi nevet, mely tekintélyének elismerését fejezte ki. Működésük színtere a zsinagóga volt.
A zsidóság vallásos életének irányításában hármas szerepet töltöttek be: törvényhozói, bíráskodási és tanítói szerepet.
a) Minthogy a zsidóság új életét a régi törvény alapjaira rakták le, szükségessé vált a régi törvényeknek és útmutatásoknak az új helyzetekre vonatkozó alkamazásait is megadni. Ez a törvénymagyarázó és törvényalkalmazó szerep tette az írástudókat a vallásos élet tényleges vezetőivé. E szerepük betöltése közben azonban, nem arra törekedtek, hogy a tóra szemléletét érvényre juttassák az új helyzetekben, hanem, hogy a törvény esetleges megsértését lehetetlenné tegyék, a kazuisztikus tilalmak ezreit dolgozták ki, mintegy sövényt vonva a törvény köré. Szőrszálhasogató szabályokkal igyekeztek béklyóba verni a mindennapi életet. Emberi
törvényeiknek igyekeztek isteni tekintélyt biztosítani azáltal, hogy a legcsavarosabb jogi logikával a mózesi törvényekhez kapcsolták azokat. Később pedig a szóbeli tradícióra hivatkozva egyszerűen az írás fölé helyezték szabályaik gyűjteményét, a Talmudot. Az írástudók eme előírásainak legnagyobb része a szombati munkaszünet megtartására, a rituális tisztaságra és a tized megfizetésére vonatkozott.
b) Tanítói működésük a Szentírás magyarázásában, fordításában és a hagyományos előírások megismertetésében állott.
c) Bírói tisztük onnan eredt, hogy ők alkalmazták a törvényt egy-egy esetre, így egy-egy esetben a bírói döntést is ők mondták ki.
Nem lehet csodálkozni azon, hogy Jézus Krisztus a legélesebben szembenállt e betűkhöz ragadt és lélektelen írástudókkal, azok pedig lépten nyomon belekötöttek.
3. Vallásos és politikai pártok, szekták.
Jézus és az apostolok korában a vallásos és politikai pártok közül a farizeusok és a sadduceusok pártját kell megemlíteni, minthogy az Újszövetség is megemlékezik róluk. Velük kapcsolatban kell szólni a nagytanácsról vagy szanhedrinről, és ugyancsak meg kell emlékezni a legnevezetesebb zsidó szektáról az esszéneusok vagy qumraniak közösségéről. Eredetük a hellénizmus korára nyúlik vissza. Hellénizmuson azt az eszmeáramlatot értjük, mely Nagy Sándor halála után az ősi görög kultúrát, annak irodalmi, művészeti és tudományos kincseit elterjesztette a Nagy Sándor-i birodalom népei között. Maga Róma és a római birodalom is mint a diadochusok uralmát felváltó imperium annyira teleitatódott ezzel a szellemiséggel, hogy nemcsak jogi, hanem szellemi örököse is lett és Rómában nem latinul, hanem görögül beszéltek és a görög életformát utánozták. Érthető tehát, hogy ez a szellemi mozgalom nem állt meg Palesztina határainál. Minthogy Palesztina szerves része volt a világbirodalomnak, melynek hivatalos kultúrprogramja a hellénizmus volt, az eszmeáramlattal szemben a zsidóság részéről kétféle magatartás alakult ki. Voltak, akik politikai, gazdasági és az egyéni érvényesülés érdekeit szem előtt tartva hajlottak a hellenista eszmevilág és életforma felé még bizonyos vallási megkötöttségek feladása árán is. Voltak viszont, akik felismerték a hellénista szemlélet és az ószövetségi szemlélet összeegyeztethetetlenségét és éppen vallási okokból mereven elzárkóztak a hellénizmus mindenfajta megnyilvánulása elől. Ez utóbbiak között kereshetjük a farizeusok és esszéneusok őseit, míg az előbbiek között a szadduceusokét.
Az egyes csoportok éles szétválása természetesen lassú folyamat volt, de meggyorsította és véglegesítette ezt a szétválást mindkét szemlélet abszolút igénye. Kenyértörésre akkor került sor, amikor Antiochus Epiphanes (Kr. e. 175–164) erőszakkal próbálta rákényszeríteni a zsidóságra a pogány hitet és erkölcsöket és kínzásokkal, üldözésekkel próbálta megakadályozni a zsidóságot a maga hitének és ősi hagyományainak megtartásában. Ekkor tört ki az ún. makkabeusi háború, melynek eseményeiről a Makkabeusok 1. és 2. könyve részletesen beszámol. A nemzeti és vallási felszabadító harc a makkabeusok győzelmével végződött és a Hasmoneus dinasztiát juttatta uralomra. Méltán várható lett volna, hogy a csírájában meglevő politikai és vallási pártok visszafejlődjenek, de éppen ellenkezője történt. A Hasmoneus dinasztia tagjai ugyanis, akiket a farizeusok és esszéneusok ősei juttattak uralomra, politikai és gazdasági okokból nemcsak hogy nem zárkóztak el a hellénista kultúrájú népektől, hanem szövetségeket és kapcsolatokat építettek ki, ami természetesen együttjárt bizonyos fokú alkalmazkodással és annak a hellénizmusnak a beszivárgásával, mely ellen a dinasztia ősei élet-halál harcot vívtak. Így nemcsak megerősödött mindkét párt, hanem élesen szembe is került egymással. I. Johannes Hyrcanus (Kr. e. 135–104), mivel a farizeusok szigorúan ragaszkodtak a törvény előírásaihoz és vonakodtak politikáját
támogatni, nyíltan átállt a szadduceusok pártjára. Alexander Jannaeus (Kr. e. 103–76) alatt nyílt harc tört ki a farizeusok és az uralkodó között s az uralkodó ezreket végeztetett ki politikai és vallási ellenfelei közül. A farizeusok elleni harcával viszont az egész nép ellenszenvét zúdította magára. Halálos ágyán belátta, hogy a farizeusok s rajtuk keresztül a nép jóindulata nélkül veszélyben van a dinasztia sorsa s feleségének, Alexandrának (Kr. e. 75–66) végakarataként hagyta meg, hogy béküljön ki a farizeusokkal. Alexandra teljesen át is állta a farizeusok pártjára, ezzel viszont maga ellen ingerelte az addig vezető szerepet betöltő szadduceus pártot. Halála után a két párt között két gyermekének, II. Johannes Hyrcanus és II. Aristobulus vezetésével kitört a harc, melynek Pompeius hadjárata vetett véget, aki Kr. e. 63-ban elfoglalta Palesztinát és római provinciává tette. Az esszéneusok ebből a villongásból és pártharcokból nagyon hamar kiléptek. Mikor ugyanis meglátták, hogy a makkabeusi háború győzelme ellenére eszmei vereséget hozott, tüntetőleg kivonultak a pusztába s ott élték szigorú rendi életüket.
a) Farizeusok.
Bár a farizeusokat mint a szadduceusok ellenpártját szoktuk emlegetni, valójában sohasem alkottak szervezett politikai vagy vallási pártot. A vallásos előírásoknak igyekeztek érvényt szerezni az élet minden területén. Nemcsak a tóra megtartását ismerték el magukra és másokra nézve is kötelezőnek, hanem azt az egész törvénykódexet is, amelynek kidolgozói az írástudók voltak. Mivel a farizeusok voltak az írástudók elveinek gyakorlati megvalósítói, az írástudók majdnem kivétel nélkül a farizeusok pártjához tartoztak, viszont a farizeusok nem voltak mind írástudók. A farizeusok neve elkülönítettet jelent, ami magában hordozza azt a jellemvonásukat, hogy elkülönítették magukat mindazoktól, akik vagy nem akarták, vagy egyszerűen képtelenek voltak megtartani azoknak a szabályoknak végtelen tömegét, mely átszőtte a farizeusok és írástudók vallási, nyilvános és magánéletét. Nemcsak az idegeneket vetették meg és nézték le, hanem a zsidó köznépet is. Ezért kérdezi a farizeus írástudó Jézustól azt, hogy ki az ő felebarátja (Lk 10:29). Hihetetlen gőgjük ellenére a nép előtt nagy tiszteletnek és népszerűségnek örvendtek, hiszen a törvény tisztaságának védelmezőit látták bennük, akik a szadduceusokhoz képest még mindig leereszkedőbbek voltak a nép felé s nem tartoztak a gyűlölt rómaiak és Herodes szekértolóihoz az arisztokratikus és főpapi párthoz. Valójában azonban lélektelen szabályoknak lélektelen megtartói voltak, akiknek külső látszat-szentsége lelki sivárságot és gyakran törvényellenességet takart. Méltán illet rájuk Jézus Krisztus jellemzése: olyanok mint a meszelt sír (Mt 23:27) és így tulajdonképpen vakoknak vak vezetői voltak (Mt 15:14). Nem lehet csodálkozni azon, hogy szembe kerültek Jézussal és Jézus is velük. Természetesen a farizeusok között épp úgy mint az írástudók között, akadtak, akik keresték az igazságot és az Isten iránti nagyobb hűség kedvéért vállalták a szigorú farizeusi életet és Jézus Krisztus tanítása alapján az igaz ismeretre is eljutottak. Ilyen volt Nikodémus, Arimátiai József és Pál apostol is.
b) Szadduceusok.
A szadduceusokat ellentétben a farizeusokkal első rendben kell politikai pártnak tekintenünk és csak másodsorban vallási pártnak. Tisztán politikai, gazdasági és érvényesülési szempontok vezették őket abban, hogy a hellénizmusnak tág teret nyissanak és a mindenkori uralkodókat kiszolgálják. Mint már említettük, az uralkodók ugyanis csak a legfőbb hatalmat tartották meg maguknak, az árnyékhatalmat viszont átengedték hűséges kiszolgálóiknak. Ez a párt nem a nép bizalmára és a népszerűségre épített, hanem az idegen hatalom erejére s a tőlük kapott politikai és gazdasági hatalomra. Természetes tehát, hogy elsősorban a főpapok és az arisztokraták tartoztak ehhez a párthoz. Maga a párt elnevezése is utal arra, hogy a pártnak azok a főpapok
voltak vezérei, akik magukat Sadók főpaptól származtatták. Dávid által kinevezett Sadók főpap nevét ugyanis a görög fordítás Sadduk-nak írja s innen ered a szádokita vagy szadduceus elnevezés. Másodsorban azonban politikai magatartásuknak megfelelően vallási kérdésekben is különböztek a farizeusoktól. A tórán kívül nem voltak hajlandók elismerni a farizeusok által túlértékelt hagyományt és „törvény-kerítést”, viszont a tórát is a maguk politikai céljainak megfelelően értelmezték és tág teret engedtek az idegen hellénista szellem befolyásának. Tagadták a feltámadást, a lélek és az angyalok létét, amint erről az Újszövetség (Mt 22:23; Mk 12:18; Lk 20:27; ApCsel 4:1; 23:8) és Flavius Josephus is tanúskodik (Zsidó háború 2, 8, 14). Az ő kovászuktól épp úgy óvja Jézus tanítványait, mint a farizeusokétól. (Mt 16:6.11). A szadduceusok pártja Kr. u. 70-ben Jeruzsálem pusztulásával szűnt meg a főpapság intézményével együtt.
c) Szünedrion vagy nagytanács.
Jézus korában magába foglalta a szadduceusokat, írástudókat és a véneket. Mivel a vének az előkelő osztályból kerültek ki, legnagyobbrészt ők is a szadduceusok pártjához tartoztak. A nagytanácsnak 70 tagja volt, feje pedig a 71-dik, a tényleges főpap. A nagytanácsról először mint gerousia-ról (vének tanácsáról) III. Nagy Antiochus levelében történik említés, melyet IV. Ptolomeus Filopatorhoz intézett (Antiochus uralk. Kr. e. 223–187). A szünedrion név először Nagy Herodes idején szerepel, bár ebben az időben a nagytanácsnak nem sok szerep jutott. Annál is inkább megnövekedett jelentősége a római helytartók idején, akik a helyi kormányzati hatóságoknak saját legfőbb hatalmuktól függően bizonyos önrendelkezési jogokat biztosítottak. A szünedrion joghatósága elvileg kiterjedt az egész világon élő zsidókra, ténylegesen azonban az Úr Jézus korában csak a Palesztina határain belül élő zsidók fölött gyakorolta a legfőbb vallási, bírói és tanítói hatalmat. A főtanácsot a főpap hívta egybe és a heródesi templomban külön ülésterem szolgált az ülések megtartására. Rendkívüli esetben azonban a főpap házában is összegyűlhettek. Így történt Jézus Krisztus perének alkalmával is (Mt 26:57kk.; Mk 14:52kk.). Megemlítjük még, hogy a szanhedrin név későbbi eredetű és a görög szünedrion héberesített formája.
d) Esszéneusok vagy qumrániak.
Bár az Újszövetség kifejezetten sohasem említi őket, az újabb tudományos kutatások éppen a holt-tengeri tekercsek feltárása révén gyakran emlegetik őket az Újszövetség iratainak kialakulásával kapcsolatban. A holt-tengeri tekercsek feltárása a szenzáció erejével hatott és ennek következtében sok szélsőséges értékelés látott már napvilágot, melyekkel kapcsolatban meg kell jegyeznünk, hogy éppen a feltárt anyag feldolgozatlansága következtében a tudományos kutatásnak nincs még módjában végleges eredményeket felmutatni. Amit az eddigi eredmények alapján az esszéneus szektáról nyugodt lelkiismerettel elmondhatunk, az az, hogy eredetük a makkabeusi háborúra és a hithű zsidóságnak a győzelmet követő keserű csalódására nyúlik vissza. A Damaszkuszirat tanúsága szerint ekkor küldte el Isten az Igazság Tanítóját, akiben a csalódott és kiábrándult esszéneusok serege vezért kapott, s akinek vezetésével Jonathan uralkodása alatt (Kr. e. 160–142) szakítottak azzal a bűnös világgal, mely meggyőződésük szerint mindenestül fogva a sátán uralma alatt áll, és kivonultak Júda pusztájába, hogy ott szigorú önmegtartóztató, imádkozó és bűnbánó életet éljenek. Számuk eleinte csekély volt, de a Hasmóneus dinasztia züllésével, a hellénizmus térhódítása miatt egyre többen csatlakoztak hozzájuk. I. Johannes Hyrcanus alatt (Kr. e. 134–104) építik fel a mai Chirbet Qumranban a szerzetesi közösség központi épületeinek legnagyobb részét. Kr. e. 31-ben egy
súlyos földrengés romba döntötte a települést és ettől kezdve 40 éven át – az archeológiai leletek tanúsága szerint – nem lakták Chirbet Qumrant. Kr. e. 4 és Kr. u. 6 között kezdődik a település második szakasza Archelaus uralkodása idején. A harmadik szakasz Kr. u. 50–68-ig tart. E korszakra jellemző, hogy Chirbet Qumran az esszéneusok egyik szélsőséges nacionalista csoportjának, az ún. zélóták-nak befolyása alá került. A központi épületeket a rómaiak elleni háborúban megerősítik és Chirbet Qumrant az ellenállás egyik főfészkévé képezik ki. Kr. u. 68-ban azonban a rómaiak elfoglalják és lerombolják. A menekülő esszéneusok ezidőtájt rejtették irataikat a nemrég feltárt barlangokba.
Amit még feltétlenül el kell mondanunk róluk, az az, hogy nőtlenségben és vagyonközösségben éltek. E jellemvonásukat azért szükséges kiemelni, mert élesen elüt az ószövetségi ember életszemléletétől, aki mindenek fölött becsülte a családot és a gyermekáldást, valamint a földi javakat Isten kegyelmének és áldásának tekintette. A Jeremiás próféta által megjövendölt (31:31–34) új szövetség egyedüli tagjainak önmagukat, mint a Világosság fiait ismerik el s kirekesztenek abból mindenkit. Még a többi zsidót is mindenestől a sötétség fiaihoz sorolják. Ennek a fajta újszövetségnek közvetítője, tanítója és szabályainak kidolgozója az Igazság Tanítója volt, akinek személyéről vajmi keveset tudunk. A szekta irataiból annyit megállapíthatunk, hogy Áronnak, közelebbről Sadok főpapnak családjából származó pap volt, aki többek között azért is szakított a jeruzsálemi templom hivatásos papságával, mert a főpap a Hasmoneusok óta nem a szentírásban előírt ároni származású volt. Fellépése Jonathan alatt történt, akit Alexander Balas főpapnak is kinevezett Kr. e. 152-ben. Valószínűleg ő az Igazság Tanítójával szemben álló gonosz főpap.
Sajnos, a feltárt anyag még eléggé hiányos és feldolgozatlan. Feldolgozásukat és közzétételüket nagy érdeklődéssel várja a tudományos világ. Az eddigi eredményekből a vallástörténeti tudomány már bátran mondhatja: az esszéneus szekta nem tekinthető Krisztus előtti kereszténységnek, viszont segít megérteni azt a történeti és vallási világot, mely Krisztus tanítását befogadja. A szekta elrejtett iratainak többek között abban van korszakalkotó jelentőségük, hogy meglevő ószövetségi kéziratainknál mintegy 8–900 évvel idősebbek és a hagyományozás pontosságát és teljes megbízhatóságát igazolják.

 
FÓRUM

Belépés az oldalhoz tartozó

ÖRÖMHÍR FÓRUMBA

A hozzászóláshoz regisztráció szükséges



Örömhír - Isten keres Téged

Jótanácsok kezdő hívőknek

Bibliaóra kezdőknek
 

JÉZUS ÉLETE

című film

 
• KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK •

Válogatás a www.christiananswers.net oldalról

Jézus Krisztus, Megváltás

A Bibliáról

Túlvilág, örökkévalóság

A teremtésről 

Hétköznapi gondjaink 

A házasságról

A pénzről 

Szórakozás

Gyerekek, fiatalok kérdezték




Kérdések és válaszok, a Pardi család honlapján

Gyakran feltett kérdések

 


KIEMELT MENÜPONTOK


MEGTÉRŐK IMÁJA
 

IMAKÉRÉSEK


HA HITBELI KÉRDÉSED VAN ...




Történetek, bizonyság- tételek, misszionáriusok

Keresztyén élet 

Hétköznapjaink

Rövid, találó írások  

 


BIBLIAOLVASÁS

BIBLIAOLVASÓ VEZÉRFONALAK, ÁHITATOSKÖNYVEK



 

Hallgatható  igehirdetések:

• Zimányi József
• Cseri Kálmán
• Pasaréti Református Gyülekezet
• Tiszavasvári Református Gyülekezet
• ifj. Zimányi József
• Nagyvarsányi Református Gyülekezet
• Fasori Református Gyülekezet
• Református Presbiteriánus Egyház

Hallgatható igehirdetések,
témakörök szerint:

• Tízparancsolat
• Heidelbergi Káté

Olvasható igehirdetések:

• Gyüjtemény - Nézz Jézusra oldal
• Gyüjtemény - Zimányi.hu  oldal

• David Wilkerson tanításai
• Válogatás

 



Videó és hangfelvételek



BIBLIAI IGÉK KÉPES ALBUM

 


  • Tetszik az oldal?
  • Hiszel Istenben?
  • Szoktál imádkozni?
  • Melyik felekezethez tartozol?
  • Az Ó- vagy Újszövetség áll közelebb hozzád?
  • Milyen típusú keresztyén irodalmat kedvelsz a legjobban?

Tovább a szavazásokhoz. ...


Szeretném egy református hittestvérem, D. Lenke verseit a figyelmetekbe ajánlani. Hosszú évek óta küzd betegségekkel, rokkantnyugdíjas, mégis az Úr kegyelméből sokak életébe hoz örömöt verseivel. Egy folyamatosan bővülő válogatást szeretnék belőlük közreadni. Kívánom, hogy mindenkinek épülésére, lelki gazdagodására szolgáljon. Olvassátok szeretettel! 




Az utolsó mentés időpontja: 2010. október 11.



Honlapajánló 

Könyvajánló

Könyvtár

Programajánló

Honlapépítéshez segítség



 

TÁRSOLDAL

• Gyermekhittan


KIEMELT AJÁNLOTT OLDAL

• Helyreállítás
 


AJÁNLOTT OLDALAK:

 
PARÓKIA PORTÁL


 


REFORMÁTUS FIATALOK SZÖVETSÉGE

 


REFORMÁTUS PRESBITERIÁNUS EGYHÁZ



ÉBREDÉS PORTÁL


 


ALFA-OMEGA FÓRUM


 


Rengeteg hasznos olvasnivaló, letölthető anyag, keresztyén film található ezen a honlapon.
MINAJI REFORMÁTUS GYÜLEKEZET


 


APOLÓGIA-HITVÉDELEM
 


 
Egy blog, ahol sokféle egyházi, teológiai jellegű hír, érdekesség kap helyet.
STUDIOSUS THEOLOGIAE
 
 

 
KERESZTÉNY FILMEK

 



Egy Messiáshívő zsidó (keresztyén) ember szerkeszti az oldalt. Azért ajánlom, mert fontos lehet tájékozódni a zsidó néppel és Izraellel kapcsolatos friss hírekről, egy keresztyénnek. Ezen az oldalon, úgy látom, viszonylag elfogulatlanul vannak válogatva a hírek.
IZRAELI HÍRLEVÉL

 


Prófétai beszédek, hírek, látomások, elemzések gyűjteménye, levelezőlistája. Feliratkozási lehetőség.
ÚJTÖMLŐ HÍRLEVELEK

 


 


Létrehozva:
2007. szeptember 10.
Szerkeszti: Hevesi Krisztina
Téma: keresztyénség, evangélium
Cél: építő olvasmányok, közösség
Felekezeti irányultság: kálvinista, református
Az oldalra lehet regisztrálni: igen
Felbontás:
1024 * 768
Ajánlott böngésző: Firefox

 


VISSZA A FŐOLDALRA


AZ OLDAL BANNERE

Elvihető eredeti méretben
(234*60) is, innen.

Köszönöm!


Adatok a látogatásokról
Indulás: 2007-09-10
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?